Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:52
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Opgeloste vragen
| | |-+  Verkeersreglement en wegvervoer
| | | |-+  vervoer van invaliden in zitschelp bevestigt op elec. rolwagen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: vervoer van invaliden in zitschelp bevestigt op elec. rolwagen  (gelezen 1171 keer)
katleenjulie
Newbie
*

« Gepost op: 25 September 2009, 19:26 »

Beste,
Misschien kan iemand me wegwijs maken in de wegcode. Heb een dochtertje met spierziekte van 8 j. en die in een zitschelp gemonteer op een elec. rolwagen.
Momenteel hebben wij een nieuwe auto aangeschapt met de bedoeling de dochter die steeds grote wordt rechtstreeks in de auto te laten rijden. Hiervoor laten wij de auto regelementair aanpassen, keuren door de schouwing. zoals het hoort. Reglementaire  installatie lift, vergrendeling elec. Rolwagen, Vergrendeling systeem rolwagen/patient/auto.Mometeel behielpen wij ons door enkel de rolwagen vergrendelt te veroeren (vorige en kleinere auto), de dochter steeds op te tillen en in een autostoel in de auto te tillen. De dochter wordt groter en dit werd fysiek te zwaar.
Kinderen/ volwassenen met een spierziekte hebben door geen spierspanning en gebrek aan rompcontrole nood aan een op maat gemaakte zitschelp. Die dan weer op een onderstel manueel of elec. gemonteert wordt. Dit is een noodzaak er is geen alternatief.
Mijn dochter krijgt een nieuwe rolwagen en heeft nood aan een nieuwe zitschelp, jaarlijks dient dit aangepast, kinderen groeien.
Dit alles wordt door dee instanties erkent en toegezegd.Nu een groot probleem, plots wordt de aanpassing van de auto, lift, vergrendeling rolwagen en verankering passagier geweigerd evenals een nieuwe zitschelp met als argument dat invaliden die zich in een zitschelp gemonteerd op manuele of elec. rolwagen bevinden volgens de wegcode niet mogen vervoerd worden, dus als men dit doortrekt, Geen vervoer meer van mensen die in een zitschelp zitten, volw en kinderen, geen handicar, belbus, treinvervoer en privévervoer of voor instellingen. Wij vinden hierover niets in de wegcode kan ons iemand dringend helpen, fysiek kunnen wij ons kind niet blijven heffen, rug en posproblematiek. Dus iedereen terug thuis zonder sociaal contact.  Tong

Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #1 Gepost op: 26 September 2009, 11:07 »

Welkom katleenjulie.

Ik kreeg alvast dit bericht van een bezoeker toegestuurd :

Citaat
ik ben in kontact met verschillende mensen die hetzelfde probleem hebben qua spierziekte, kan je aan katleenjulie laten weten dat ik eens zal vragen hoe zij dit opgelost hebben en zodra ik nieuws heb laat ik het via jullie wel weten

Wordt dus vervolgd ...  Knipoog

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #2 Gepost op: 26 September 2009, 19:54 »

We nemen zelf ook inlichtingen.

katleenjulie
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 27 September 2009, 11:34 »

Dank u  voor uw medewerking.

vriendelijke groetjes
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Februari 2010, 18:45 »

Ik kreeg vandaag een ganse toelichting van iemand van CARA (waarvoor dank  ok). Dit was een hele boterham en ik probeer te reconstrueren.

Het probleem situeert zich eigenlijk op het vlak van de terugbetaling door het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap (VAPH).
Het is namelijk zo dat de zitschelp, dat in feite een ambachtelijk product betreft (gemaakt volgens de persoon in kwestie), niet kan gehomologeerd worden. Ook de vergrendeling van de zitschelp met de rolstoel kan niet gehomologeerd worden.

Los van dit probleem van de homologatie, er is ook een enorm veiligheidsprobleem. De vervoerde persoon dient uiteindelijk vastgegespt met de gordel (of een kinderbeveiligingssysteem) en die systemen zijn niet gemaakt om iemand vast te maken die zit/ligt in een zitschelp. Bij een gebeurlijk ongeval zou dit mogelijks kunnen leiden tot (ernstige) bijkomende verwondingen.

Deze beide aspecten leidden tot het gegeven dat de overheid beslist heeft om dergelijke aanpassingen niet meer terug te betalen, het is dus louter een vergoedingsprobleem.
Men is zich echter terdege bewust van dit (grote) probleem.

Een veertiental dagen geleden nog, zijn alle partijen (waaronder ook verantwoordelijken van oa. de gewestelijke als federale overheden) op werkbezoek naar Nederland geweest.
In Nederland gelden andere regels en daar kon men het probleem oplossen of uit de weg gaan. Daar maakt men gebruik van zgn. 'modulaire rolstoelen' en die rolstoelen blijven onverminderd eigendom van de overheid. Deze rolstoelen zouden dus toelaten om de zitschelp op een perfecte manier vast te maken en te vergrendelen. Blijkbaar kon het veiligheidsprobleem hierbij ook worden weggewerkt.

Bij ons zijn er maar een aantal rolstoelen die terugbetaald worden door het RIZIV en een dergelijk modulaire rolstoel behoort daar (naar verluidt) niet bij. Dit gegeven ligt dus duidelijk aan de basis van dit vergoedingsprobleem.

Men raadt aan om - indien mogelijk uiteraard - zoveel mogelijk gebruik te maken van de originele stoel (in plaats van de zitschelp).
De aanpassingen aan de auto kan men dus nog steeds doen, maar ze worden niet meer terugbetaald.

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw