Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:53
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Ik heb een vraag
| | |-+  beperkingen opgelegd in COC
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: beperkingen opgelegd in COC  (gelezen 510 keer)
pvdaer
Newbie
*

« Gepost op: 16 Februari 2010, 00:14 »

Op sommige voertuigen kan men niet zomaar een optie plaatsen omdat dit op het COC zo vermeld staat.

Ik verwijs bv. naar een trekhaak ... er zijn voertuigen of bepaalde versies van een voertuig waar uitdrukkelijk staat dat een trekhaak verboden is of men zet erop dat het sleepvermogen NUL is.

Prima tot daar, lijkt mij logisch dat de specifikaties van de constructeur voorgaan op de standaard technische eisen die in het techn. reglement staan beschreven.

Nu wil ik een voertuig aankopen waar het niet mogelijk is, niet toegestaan is om andere velgen dan de originele stalen velgen te gebruiken ...
Een en ander zou te maken hebben met de fiskale eco-kortingen die de overheid geeft voor bepaalde auto's die door hun ontwerp een lage C0² uitstoot hebben.  Immers, niet enkel de gebruikte motor bepaalt zoiets, ook de aerodynamica, de ophanging, de wielen, de banden, e.d. dragen daar hun steentje toe bij.  Zie maar naar de ECO versies die ze nu in de aanbieding hebben staan omwille van het autosalon, bv. de alfa romeo mito eco diesel, de ford fiesta econetic, de peugeot 207 eco, ... enz.

Technisch kan het wel en ik kan begrijpen dat omwille van de fiskale premie men geen voertuig mag afleveren met niet-originele velgen (risico om de premie niet te krijgen of teruggevorderd te zien), maar dat men bij de keuring (na 4 jaar) ook zo struikelen over alu-velgen ipv. de stalen velgen ???

Iemand weet van zo'n beperking ?  Mijn geval : ford fiesta econetic 1.6 diesel 90 pk met partikelfilter : geen lichtmetalen velgen mogelijk.

pvdaer
Newbie
*

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Maart 2010, 18:46 »

Up !

Niemand weet van een nieuw soort instructienota of bandenregeling ?

concreet : een auto wordt op een bepaald moment verkocht als zijnde eco-vriendelijk.  meer bepaalde worden stalen velgen met lageweerstand gemonteerd en lage rolweerstand banden. 

Andere velgen zouden niet gemonteerd mogen worden.  (auto mag ook niet met andere velgen verkocht worden)

Is dat niet in tegenspraak met de huidige bandenreglementen die een afwijking van de standaardvelgen en banden toestaan ?

Kan GOCA een auto die standaard met stalen velgen zou moeten rijden, afkeuren omdat die zich aanbiedt met lichtmetalen velgen (zelfde maat, zelfde band, zelfde omtrek, zelfde spoorbreedte) ?

PS. hetzelfde voertuig kon vorig jaar wel met lichtmetalen velgen uitgerust worden en in andere landen ook nu nog.

Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Maart 2010, 20:01 »

Er zijn geen instructies die dit regelen. De normale procedure is en blijft van toepassing. Het COC blijft dus van tel.

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
pvdaer
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Maart 2010, 21:55 »

Ik bedoel dit :

Citaat
§1.   

1° Het draagvermogen en de snelheidscategorie van de banden zijn verenigbaar met het laadvermogen per as en de maximale snelheid bepaald in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de constructeur.

Voor de voertuigen van de categorie M1 zijn de hierna volgende regels van toepassing :

de montage van niet-oorspronkelijke velgen en/of banden, leidt niet tot een verhoging van het spoor met meer dan 2 %. Evenwel bedraagt de tolerantie 4 % voor terreinvoertuigen;

het koetswerk bedekt de banden;

er bestaat onder alle omstandigheden een vrije ruimte tussen het loopvlak van de band en de binnenvleugel;

indien de banden niet opgenomen zijn in het PVG komen hun diameters overeen met de initiële waarden met een tolerantie van - 2 % en + 1,5 %.

Dat regelt toch de montage van niet-oorspronkelijke velgen en/of banden ?

Het kan, mits de tolerantie niet overschreden wordt.

Daarom mijn vraag : hoe zit her nu geregeld ?  Ik neem aan dat er een instructie bestaat die de techn. keuringsdienst oplegt om na te kijken of ehet fiskaal nog allemaal volgenshet boekje zit.  Zo'n eco-wagen krijgt immers een fiskale korting op de totale nettoprijs, direkt betaald door de overheid aan de verkoper.

Ik denk aan ziets als hde controle op onechte lichte vracht, ook een instructie op vraag van de fiskus.
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2010, 17:53 »

Ik heb me ingelicht bij meerdere keuringsbureau's, men verwijst steevast naar het COC bij ontstentenis van enige andere regeling of instructie.
Indien je meer uitleg wenst, dan raad ik je aan om contact op te nemen met GOCA.

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
pvdaer
Newbie
*

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Maart 2010, 22:17 »

Toch raar niet ?

In de reglementen staat dat de montage van niet-originele velgen en of banden mag, als ze het spoor maar niet teveel verbreden.

In de reglementen staat dat als de gemonteerde banden niet overeenstemmen met die van het pvg of coc, dat men dan enkel moet zien dat de diameter niet meer verschilt dan - 2 of + 1.5 %

Mijn lezing van het gebruikte nederlands legt enkel de verplichting op om de snelheidsindex en het draagvermogen van de banden te laten overeenkomen met wat op de papieren staat.  En zelfs daar zijn dan afwijkingen op mogelijk (ik denk aan winterbanden in de winterperiode met een lagere snelheidsindex dan op de papieren bv.).

Maar akkoord, soms lees ik wat ik wil lezen.

LOL

Ik ruik willekeur en het befaamde paraplu systeem bij de keuringsstations.

pvdaer
Newbie
*

« Antwoord #6 Gepost op: 08 Juni 2010, 15:23 »

weg met de fantasie dat zo'n auto niet met alu-velgen zou gekeurd kunnen worden.  Enkel de VERKOOP van zo'n wagen mag niet gebeuren met alu-velgen of enige andere afwijking van de COC en dit omwille van de overheidspremie.  Niet de eigenaar krijgt die immers maar wel de VERKOPER.

bron : BTC

Citaat
2.      Banden – velgen:

·        Afmetingen: dezelfde als opgenomen in uw C.O.C.   OF   een andere maat indien de buitendiameter van het wiel binnen de vork (kleinste diameter – 1,5 %  tot  grootste diameter + 2 % van de banden vermeld op uw goedkeuring) valt.

·        Laad index: moet steeds voldoen aan de MTM (maximaal toegelaten massa) van de as.

·        Snelheidsindex: moet voldoen voor de maximale snelheid van het voertuig .

Pagina's: [1] Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw