Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:52
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Ik heb een vraag
| | |-+  rechts afslaan
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: rechts afslaan  (gelezen 273 keer)
Patrick S
Newbie
*

« Gepost op: 09 Maart 2010, 17:44 »

Voertuig A rijdt in een bebouwde kom. Achter hem op de rijbaan rijdt een bromfiets B (idd. categorie B). Volgens de wegcode mag die bromfiets zowel op de rijbaan als op het naastliggend fietspad rijden.
Voertuig A wenst rechts in te slaan en vertraagt.
Als gevolg van deze vertraging kiest bromfiets B ervoor om uit te wijken naar het fietspad en vervolgens door te rijden. Dit in een vloeiende beweging en zonder te vertragen.
Om een aanrijding te vermijden moet voertuig A eerst stoppen om die bromfietser op het fietspad door te laten.
Het is echter niet evident dat voertuig A het manoeuvre van bromfiets B goed ingeschat heeft. Een aanrijding is dus mogelijk.
Wie is dan in fout?
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Maart 2010, 19:54 »

Welkom Patrick.

Je begrijpt dat het niet onze taak is om te stellen wie bij een gebeurlijk ongeval de aansprakelijkheid (gedeeltelijk of volledig) zal krijgen toebedeeld.
Het is wel een feit dat de autobestuurder - bij deze richtingsverandering - voorrang dient te verlenen aan de bromfietser die het fietspad volgt.

Artikel 19 van de wegcode :

Citaat
19.1.  De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;

Citaat
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Vermits de bromfietser vervolgens gaat rijden op het fietspad, kunnen we ook niet spreken van inhalen.
De bromfietser moet zich uiteraard ook schikken naar deze bepalingen :

Artikel 7 :

Citaat
7.2.  De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, .../...

Artikel 10 :

Citaat
10.1.   1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
Patrick S
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Maart 2010, 22:19 »

Je begrijpt dat het niet onze taak is om te stellen wie bij een gebeurlijk ongeval de aansprakelijkheid (gedeeltelijk of volledig) zal krijgen toebedeeld.
Uiteraard. Daar dient een andere instantie voor. Ik moet nog de gewoonte aanleren om een vraag te stellen in de vorm van 'wie heeft voorrang?' (in plaats van 'wie is aansprakelijk bij een aanrijding?'). Voor alle duidelijkheid: de vermeende aanrijding is niet gebeurd.

Het is wel een feit dat de autobestuurder - bij deze richtingsverandering - voorrang dient te verlenen aan de bromfietser die het fietspad volgt.

Uw antwoord is voor mij echter wel een verrassing. Beschreven situatie is er eentje die in een fractie van een seconde kan ontstaan (denk maar eens aan een snelle pizza-leverancier in de stad).
Als ik mijn vraag mag uitbreiden: stel dat 'B', niet een bromfiets cat. B is, maar een motorfiets. Is dan dergelijk uitwijkmanoeuvre toegelaten?
xantingo
Team-W
Veteraan

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Maart 2010, 13:12 »

Uw antwoord is voor mij echter wel een verrassing. Beschreven situatie is er eentje die in een fractie van een seconde kan ontstaan (denk maar eens aan een snelle pizza-leverancier in de stad).
Indien er een ongeval gebeurt zal het meer dan waarschijnlijk tot een geschil tussen de verzekeringsmaatschappijen komen en dan zal de rechtbank moeten oordelen wie er in fout is.

Als ik mijn vraag mag uitbreiden: stel dat 'B', niet een bromfiets cat. B is, maar een motorfiets. Is dan dergelijk uitwijkmanoeuvre toegelaten?
Neen, een motorfiets mag niet op een fietspad rijden.
Het rijden op een fietspad is enkel toegestaan aan fietsers en bromfietsers klasse A en B.

Wanneer een bestuurder van een motorfiets u op die plaats langs rechts zou inhalen, maakt hij bovendien een overtreding tegen de regels op het inhalen:
16.3. Het inhalen geschiedt links.

Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2010, 18:28 »

Misschien nog meegeven : bromfietsers mogen niet altijd het fietspad volgen - zie Artikel 9.

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
Pagina's: [1] Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw