Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:50
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Ik heb een vraag
| | |-+  tacho bij wisselen vrachtwagen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: tacho bij wisselen vrachtwagen  (gelezen 269 keer)
tga
Newbie
*

« Gepost op: 11 Maart 2010, 20:34 »

Hallo,

Wat te doen met de tacho indien men tijdens de werkdag moet wisselen van vrachtwagen. Ik schrijf de tachoschijf van de eerste wagen uit, en schrijf een nieuwe voor de tweede wagen. Ik hou die ook altijd samen bij. Maar na controle blijkt dat niet te mogen.
xantingo
Team-W
Veteraan

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Maart 2010, 20:47 »

U moet de tachograafschijf van de eerste vrachtwagen verder gebruiken in de tweede (indien dat mogelijk is).

U moet op het ogenblik dat u van voertuig wisselt, aan de voorkant van de schijf uw kilometerstand afschrijven, en aan de achterkant in vakje 1 de nummerplaat noteren van de tweede wagen, de kilometerstand bij aanvang en het uur dat u van voertuig wisselt.

Bij het einde van de werkdag schrijft u dan aan de achterkant de kilometerstand van het tweede voertuig, en aan de voorkant schrijft u de datum en plaats waar u de werkdag beëindigt.

Artikel 15
5. De bestuurder moet op het registratieblad de volgende gegevens aanbrengen: 
a) naam en voornaam, bij het begin van het gebruik van het blad;
b) datum en plaats, bij het begin en aan het einde van het gebruik van het blad;
c) nummer van de kentekenplaat van het voertuig waarop hij werkt, vóór de eerste rit die op het blad wordt geregistreerd, en vervolgens, indien van voertuig wordt gewisseld, tijdens het gebruik van het blad;
d) kilometerstand:
vóór de eerste rit die op het blad wordt geregistreerd,
aan het einde van de laatste rit die op het registratieblad wordt geregistreerd,
indien van voertuig wordt gewisseld gedurende de werkdag (kilometerteller van het gebruikte voertuig en kilometerteller van het voertuig dat zal worden gebruikt), 
e) eventueel het tijdstip waarop van voertuig wordt gewisseld.

xantingo
Team-W
Veteraan

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Maart 2010, 21:56 »

Nog een toevoeging, waarop forumlid J@ntje me attent maakte, waarvoor dank:
u dient de tachoschijf van het eerste voertuig enkel over te nemen in het tweede voertuig wanneer die schijf daarvoor geschikt is. Dat betekent dat u de "e1"code moet controleren.
Indien de schijf uit het eerste voertuig niet overeenstemt met de tachograaf uit het tweede voertuig, moet u een nieuwe schijf gebruiken.

Aangezien echter bij controle bleek dat u in overtreding was, zal de schijf wel degelijk in beide toestellen gebruikt mogen worden.

tga
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Maart 2010, 12:57 »

hoi

Dank  voor het snelle antwoord. Inderdaad de schijven voor de twee wagens zijn compatibel, resultaat 1.200 euro boete!
Pagina's: [1] Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw