Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:44
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Ik heb een vraag
| | |-+  Denkbeeldige rand van de rijbaan
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Denkbeeldige rand van de rijbaan  (gelezen 494 keer)
Ru
Newbie
*

« Gepost op: 13 Maart 2010, 17:37 »

Beste,

De wet zegt dat het andere gedeelte van de denkbeeldige rand van de rijbaan is voorbehouden om stil te staan en te parkeren,uitgezonderd op autowegen en autosnelwegen.Er mag dus niet worden over gereden.Dit is volgens mij juist indien het een wegmarkering is van 20,25,of 30cm breedte(volgens code wegbeheerder) Maar indien deze markering maar 10cm breed is spreekt men toch gewoon over parkeervakken op de rijbaan en mag er toch WEL over gereden worden!! Ik zou durven zeggen MOET er over gereden worden om te voldoen aan de verplichting"zo dicht mogelijk tegen de rechterrand van de rijbaan te rijden?"Graag uw mening om bepaalde examinatoren hun verkeersreglement nog eens op te frissen......
Dank u
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Maart 2010, 19:20 »

Je hebt het dus over deze situatie :

Artikel 75 van de wegcode :

Citaat
75.2.   Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.

De plaatsingsvoorwaarden (MB 11/10/1976) stellen dit :

Artikel 17 :

Citaat
17.2.  Denkbeeldige rand.

De breedte van de witte doorlopende streep is ongeveer :

* 0,30 m op de autosnelwegen;
    * 0,25 m op de andere wegen met rijstroken;
    * 0,20 m op de wegen zonder rijstroken.

Een parkeervak op de rijbaan is nergens voorzien en bestaat dus eigenlijk niet.
Zomaar gaan stellen dat die parkeerzone geen parkeerzone is, louter omdat de breedte van de witte doorlopende streep niet overeenkomstig de plaatsingsvoorwaarden is, lijkt me vergaand te zijn. Finaal heeft de rechtbank hier uiteraard het laatste woord. De wegbeheerder gaat sowieso wel de mist in ... .
De wegcode is er voor de weggebruikers, de plaatsingsvoorwaarden zijn er in de eerste plaats voor de wegbeheerders.
Kortom : uiteindelijk heeft de rechtbank hier het laatste woord. Ons insziens mag men (veiligheidshalve) niet rijden over een parkeerzone, ook niet wanneer de streep - die de denkbeeldige rand van de rijbaan vormt - niet voldoende breed is. 

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
Ru
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Maart 2010, 23:05 »

Hier kan ik toch niet helemaal akkoord zijn  Johan.Ik heb het hier over een parkeerzone zoals vermeld in artikel 77.5.Waarom zou ik hier als het kruisen onmogelijk is niet mogen over rijden?Deze parkeerplaatsen zijn getrokken op de rijbaan.Deze markeringen komen talrijk voor op straten die maar een zestal meters breed zijn?Indien er geen voertuigen geparkeerd zijn rijden we toch gewoon hierover?Staan er voertuigen op geparkeerd stoppen we als de doorgang te eng wordt,en rijden we daarna verder.Dit werd gezegd op één van de cursussen van Erik Caelen....Is dit dan fout?

Beste groeten
Rik D'huyvetters
Beheerder
Veteraan

No, this is my cat

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Maart 2010, 07:18 »

Hier kan ik toch niet helemaal akkoord zijn  Johan.Ik heb het hier over een parkeerzone zoals vermeld in artikel 77.5.Waarom zou ik hier als het kruisen onmogelijk is niet mogen over rijden?

Nee, dat mag niet.
Deze vraag is hier al eens aan bod gekomen.

Je kan het antwoord en de redenering daaromtrent hier terugvinden
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Maart 2010, 18:46 »

Wat betreft het rijden over parkeerzones :

Er is zelfs een uitzondering terug te vinden is in de wegcode : fietsers en bromfietser mogen, indien er geen fietspad is, wel degelijk over parkeerzone's rijden.
Als er voor een bepaalde groep een speciale regeling bestaat die het toelaat, dan kan je stellen dat al de andere bestuurders het niet mogen.

Artikel 9 :

Citaat
9.1.2.4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen

Ru
Newbie
*

« Antwoord #5 Gepost op: 23 April 2010, 23:43 »

Dit is niet correct wat hier wordt gezegd.Bekijk dan eens wat rechtspraak hierover zegt dan zal je snel op een ander idee komen.Trouwens....hoe kan je anders in vele straten een normale verkeersdeelname blijven behouden indien je om de haverklap zou gaan stoppen voor LEGE markeringen,het kruisen zou bemoeilijken of onmogelijk maken.Het gaat hier over markeringen op de rijbaan,met een breedte van 10 cm.Ik doe ongeveer 200 rijexamens per jaar en heb nog nooit meegemaakt dat één van mijn leerlingen hiervoor uitgesteld werd hoor.Ik ken wel een uitspraak van de rechtbank omdat een bestuurder de handeling uitvoerde zoals door jullie werd beschreven (hij reed langsheen de lege parkeerzones zodoende in het midden van de rijbaan!!!)en werd beschuldigd van niet zo rechts mogelijk te rijden op de rijbaan.Op het kruispunt kwam hij frontaal in aanrijding met een 16 jarige bromfietser die de straat indraaide.Resultaat....1 dode....

Met vriendelijke groeten.
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #6 Gepost op: 24 April 2010, 18:33 »

Uw vraag werd beantwoord, 't spijt me. Dit is geen discussieforum. Deze draad wordt dan ook gesloten.
U mag me steeds - maar dan wel per PB - deze rechtspraak bezorgen, ik vond ze alvast niet terug. De verdere discussie kunnen we dan per PB voeren.

Pagina's: [1] Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw