Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:51
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Ik heb een vraag
| | |-+  intrekking rijbewijs van een fietser bij P
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: intrekking rijbewijs van een fietser bij P  (gelezen 350 keer)
BiestJen
Newbie
*

« Gepost op: 14 Maart 2010, 08:11 »

Goeiemorgen,

naar aanleiding van deze topic: (ik vermoed 29/12/2009 maar kan er niet op antwoorden, dus indien nodig dient dit verplaatst te worden)

De rechtspraak leert ons dat je als bestuurder steeds aan een alcoholcontrole onderworpen kan worden, zelfs al bestuur je een fiets of een kruiwagen (duwen of trekken speelt geen rol).

Vermits je geen rijbewijs nodig hebt om deze voertuigen te besturen kan het rijbewijs niet ingehouden worden.  Een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs (i.o.v. het parket) en een vervallenverklaring van het recht tot sturen (bestaffing uitgesproken door een rechtbank)  behoren wel tot de mogelijkheden.[/font]
[/color]
---
heb ik me de vraag gesteld op welk artikel (WPW) dit gebaseerd is. Maw op basis van welke artikel mag het rijbewijs van een fietser die P blaast en strafbare AA doet en in het bezit is van een rijbewijs (bv cat B), dit rijbewijs niet ingehouden worden voor 6 uur ? En dient dan de fiets ingehouden te worden ?

Alvast bedankt,

mvg

Dirk
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Maart 2010, 09:33 »

Artikel 61 van de Wet 16/03/68 :

Citaat
Ieder persoon aan wie het rijverbod bedoeld in artikel 60 is opgelegd, moet op verzoek van de politie het rijbewijs, of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, afgeven voor de duur van het rijverbod.

Wanneer de afgifte niet dadelijk kan gebeuren of wanneer de persoon aan wie het verbod is opgelegd niet verplicht is houder te zijn van een rijbewijs of van een als zodanig geldend bewijs, wordt het voertuig of het rijdier dat hij bestuurde of daartoe aanstalten maakte, op zijn kosten en risico, ingehouden.

Na het verstrijken van de in artikel 60 bedoelde termijn wordt het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs niet teruggegeven indien artikel 55 wordt toegepast.

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
BiestJen
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Maart 2010, 18:09 »

Hallo,

met dank voor je snelle antwoord. Ik ga deze vraag eens voorleggen aan onze parketmagistraat want wij passen de praktijk van het rijbewijs in te houden wel regelmatig toe. En tot op heden geen problemen gehad...
mvg

Dirk
Pagina's: [1] Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw