Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:49
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Ik heb een vraag
| | |-+  Vraagje over de de plaats van een 125 cc scooter op de rijbaan .
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Vraagje over de de plaats van een 125 cc scooter op de rijbaan .  (gelezen 253 keer)
rhand
Junior Lid
**

« Gepost op: 15 Maart 2010, 18:14 »

allereerst sorry voor de vele vragen.

IK ga mij een motorfiets /scooter 125cc aanschaffen.
Daarom mijn vragen rond dit thema.

Nu zou ik mij een scooter willen aanschaffen maar blijkbaar maakt men zelfs in de klasse 125cc een onderscheid tussen een gewone scooter of een maxiscooter.
Is er volgens het verkeersreglement daar ook een verschilliende klasse voor?
Zijn er maximum afmetingen dat een scoote rmag hebben of is dit eender?
Ik heb bij de dealer een gewone 125cc scooter gezien en dan zo een maxiscooter die beduidend groter is hoger breder langer.

Dan nog een kleine vraag mag daar een zender ontvanger opgebruikt worden een soort intercom ik dacht dat goldwing dat heeft als accesoire.
maar dat is dan een echte motor en een de mercedes onder motoren denk ik
groeten
xantingo
Team-W
Veteraan

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Maart 2010, 19:12 »

Een scooter van 125 cc is een motorfiets zoals alle andere motorfietsen.

Er bestaat in het verkeersreglement geen enkel onderscheid tussen een scooter van 125cc, een sportmotorfiets met 170 pk of een GoldWing...
Artikel 1
2.
« motorfiets », elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen, of elk driewielig motorvoertuig met een eigen gewicht van niet meer dan 400 kg, en dat niet beantwoordt aan de term bromfiets.

De maximale afmetingen zijn voor alle motorfietsen gelijk. Wat de lengte betreft wordt er in het Technisch Reglement geen specifieke waarde opgegeven, de breedte is alleszins beperkt tot 1 meter. Zowat elke motorfiets voldoet aan die eis.
Artikel 15
De maximum breedte is vastgesteld op:
c) 1 m voor een motorfiets op twee wielen zonder zijspanwagen evenals voor een aanhangwagen getrokken door een dergelijke motorfiets;

Het gebruik van een intercom is wettelijk niet verboden. Zorg er natuurlijk wel voor dat het niet teveel van uw aandacht opeist, en dat u dus steeds uw voertuig voldoende onder controle houdt.
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

Rik D'huyvetters
Beheerder
Veteraan

No, this is my cat

« Antwoord #2 Gepost op: 15 Maart 2010, 19:26 »

Aanvullend op wat xantingo al schreef nog even over wat de plaats op de rijbaan betreft.

Je volgt dezelfde regels als voor een auto met als uitzondering:

Citaat
9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven.

Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.

De rijbewegingen door de bestuurder van een motorfiets uitgevoerd op het gedeelte van de rijbaan dat hij mag innemen, worden niet als manoeuvres zoals bedoeld in artikel 12.4 beschouwd en vereisen geen gebruik van de richtingaanwijzers.
De bestuurder mag echter niet de inhaalbewegingen hinderen waarmee achterliggers begonnen zijn.
rhand
Junior Lid
**

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Maart 2010, 19:32 »

bedankt

voor het snelle antwoord
en de verklarende uitleg over de materie.

nog een laatste vraagje ik weet dat de uitzondering om met een 125 cc te rijden in belgie enkel geldig is

maar om dat voor het buitenland te weten te komen is daar een site voor
xantingo
Team-W
Veteraan

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Maart 2010, 20:20 »

Wij concentreren ons op de Belgische wegcode, die overigens al gecompliceerd genoeg is  Knipoog

Wij hebben nochtans op de site een pagina met nuttige links, waar u al een aantal buitenlandse websites kan terugvinden.

Op deze site kan u ook al heel wat nuttige informatie terugvinden.

Pagina's: [1] Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw