Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:38
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Ik heb een vraag
| | |-+  Brommer bouwjaar 1973 in het verkeer brengen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Brommer bouwjaar 1973 in het verkeer brengen  (gelezen 256 keer)
bredec
Newbie
*

« Gepost op: 17 Maart 2010, 15:38 »

Ik heb een 4-tal jaar geleden een Simson Star sr4-2 (bouwjaar 1973) gekocht.

De vorige eigenaar had de brommer gekocht van een oudere persoon bij wie hij in zijn schuur stond en heeft natuurlijk geen papieren.

Nu vraag ik mij af wat ik allemaal in orde moet krijgen om deze brommer daadwerkelijk in het verkeer te krijgen.
Ik ben een leek op dit gebied en ik wil zeker niet onregelementair in het verkeer komen.

Ik ben daarnaast ook aan het kijken wat de mogelijkheid is om deze brommer zijn oorspronkelijke snelheid te laten rijden (60km/h) daar ik gelezen had dat er een aparte regelgeving was voor alle brommers van voor 1974.

2 vragen waar ik een antwoord op zoek dus :p
« Laatste verandering: 17 Maart 2010, 17:12 door bredec » Gelogd
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Maart 2010, 18:35 »

Welkom bredec.

Een bromfiets, dewelke dateert van vóór 15/11/1974 (= de invoegetreding van een deel van het KB 10/10/1974), dient de goedkeuringsprocedure niet te hebben ondergaan. Bijgevolg dient een gelijkvormigheidsattest niet te worden afgeleverd - zie KB 10/10/1974. Ter zijde ... een gelijkvormigheidsattest is geen verplicht boorddocument bij de brom- en motorfietsen.

Een geldige verzekeringsovereenkomst is dus voldoende.

De bromfiets mag ook niet sneller rijden dan 45 km/uur, want dan ben je in overtreding met Artikel 11 van de wegcode :

Citaat
11.3.   De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :
    tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B;

Ik ben er ook niet geheel zeker van, maar de kans is zelfs aanwezig dat dergelijke bromfiets zelfs niet sneller mag kunnen rijden. Omtrent dit gegeven zit niet iedereen echter op dezelfde lijn.
Je mag dus in elk geval niet sneller rijden dan 45 km/uur.

Ook nog ter info - Artikel 2 van dit besluit :

Citaat
§2.
1.
Sommige bijzondere categorieën van voertuigen zijn evenwel slechts aan bepaalde voorschriften van dit algemeen reglement onderworpen:

Het zijn:

de voertuigen die meer dan 25 jaar geleden in dienst werden gesteld en die slechts uitzonderlijk op de openbare weg gebruikt worden, hetzij ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, hetzij voor proefritten met het oog op deze manifestaties tussen zonsopgang en zonsondergang, binnen een straal van 25 km, hetzij om zich naar deze manifestaties te begeven.

Deze zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 10, 11, §3 en 13 van dit besluit.

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
bredec
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Maart 2010, 16:37 »

Alleszins al bedankt voor de nodige info Knipoog

Dus in principe moet ik geen papieren aanvragen zolang de brommer maar verzekerd is? Want de originele papieren heb ik niet.

Voor mijn 2de vraag:

Als ik 2.1 van artikel 2 nalees blijken er slechts een paar artikelen van toepassing te zijn op de oldtimer-brommer.
En in geen enkele van die artikelen staat iets vermeld van snelheid.

Het is inderdaad iets waar niet veel info over terug te vinden is.

Ik heb wel al op andere fora gelezen dat er mensen effectief met een oldtimer meer dan 45km/h rijden en dat dit toegelaten zou zijn.

Nuja, ik ben nog altijd op zoek naar extra info.

Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Maart 2010, 17:52 »

Als ik 2.1 van artikel 2 nalees blijken er slechts een paar artikelen van toepassing te zijn op de oldtimer-brommer.
En in geen enkele van die artikelen staat iets vermeld van snelheid.

Voor de snelheid moet je teruggrijpen naar art. 11 van de wegcode (KB 01/12/75).   

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
Pagina's: [1] Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw