Wegwijs in het Belgische verkeersregelement BIVV Ik Ben Voor Kluwer Uitgevers
Pad Start -> Vraagbaak

Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
31 Juli 2010, 04:42
Nieuws:

+  Vraagbaak
|-+  VRAAGBAAK (NL)
| |-+  Ik heb een vraag
| | |-+  scheidingswand tussen dubbele cabine
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag E-mail dit topic Print
Auteur Topic: scheidingswand tussen dubbele cabine  (gelezen 285 keer)
alexie
Newbie
*

« Gepost op: 19 Maart 2010, 11:58 »

hoi mensen, hierbij een vraagje:

ik heb nu een ford transit dubbele cabine, van 1998, met een volledig afgesloten scheidingswand.  Hij staat ingeschreven als lichte vracht.

Omdat ik de auto zou willen ombouwen naar camper (evenwel zonder frigo en vaste zitplaats), gewoon bed en vuurtje, zou ik de tussenwand gedeeltelijk willen weghalen.

Volgens de huidige wetgeving (als ik het goed heb) dan zou hij niet meer ingeschreven kunne worden als lichte vracht??
aangezien 't ne dubbele cabine is.

maar kan ik hem dan laten inschrijven als personenwagen?? zal hij door de keuring geraken??

mijn garage zei dat een scheidingswand van 20 cm voldoende was, maar hier lees ik hier en daar wat anders.

alex

Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Maart 2010, 16:54 »

Welkom alexie.

Ik begrijp eerlijk niet gezegd niet goed wat je bedoelt. Wil je blijven genieten van het fiskale voordeel als lichte vrachtauto (het voertuig voldoet immers aan de fiscale definitie van lichte vrachtauto - niet alle lichte vrachtauto's genieten immers van dit gegeven)? Of wil je dit voertuig gewoonweg (laten) ombouwen tot kampeerwagen?

Je kan immer perfekt en eenvoudig een lichte vrachtauto laten homologeren tot kampeerwagen.

Artikel 1.§2 van het KB 15/03/68 :

Citaat
10. "kampeerwagen", is een voertuig van categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste bestaat uit de volgende uitrustingen :

- zitplaatsen en een tafel,
- slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
- kookgelegenheid,
- en opbergfaciliteiten.

Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is;

Je doorloopt de procedure 'alleenstaand geval' (na ' ombouw ' van de lichte vrachtauto). Je neemt hiervoor best contact opnemen met de FOD Mobiliteit & Vervoer - directie B1, tel. 02/277.31.11.
Er zijn voorbeelden zat van dergelijke omgebouwde lichte vrachtauto's, alsook van de kostprijs voor de procedure (die heus niet zo duur is). 
Het voertuig krijgt een eigen uniek PVG-nummer en PVG-document.

Een dergelijk omgebouwd voertuig kan je (uiteraard) niet laten inschrijven als personenauto.

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan

Politiezone Arro IEPER

« Antwoord #2 Gepost op: 21 Maart 2010, 15:16 »

Dit wil ik je niet onthouden ... een toevoeging - mij bezorgd per pb (waarvoor dank) - die het antwoord op jouw vraag kan zijn.

Citaat
Dat mag, mits er een opstaande rand blijft van 20 cm. 

Meestal is de vloer van de cabine met de bestuurderszetel juist 20 cm hoger dan de laadvloer en dan moet niets gedaan worden.

Soms loopt de laadvloer gewoon door en dan moet men een verhoging van 20 cm. hebben achter de bestuurderszetel.

Enige dat voor vraagsteller zal veranderen is het wijzigen van zijn identificatieverslag, van 5, 6 of 7 zitplaatsen naar 2 of 3 zitplaatsen.

Maw. de garagist had gelijk.

Het laten  homologeren loopt momenteel helemaal niet meer perfekt en eenvoudig ... , gelukkig heeft vraagsteller een al wat ouder voertuig en heeft hij geluk wat de homologatie betreft

Men maakt regels voor de anderen en uitzonderingen voor zichzelf.
Pagina's: [1] Omhoog E-mail dit topic Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Kluwer Uitgevers
  Naar boven
© Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC
Site admin: Wegcode vzw