De BOB-campagne viert in 2025 haar 30e verjaardag, een belangrijke mijlpaal in de strijd tegen alcohol achter het stuur. Om dit te vieren, worden 30 exclusieve, met goud bedekte BOB-sleutelhangers willekeurig uitgedeeld aan nuchtere bestuurders tijdens controles door de lokale en federale politie in alle provincies.

Sinds de lancering van de eerste BOB-campagne in december 1995 zijn de resultaten overtuigend: het percentage positieve bestuurders is met een factor 5 gedaald, terwijl het aantal controles met een factor 6 is toegenomen. Deze vooruitgang is bemoedigend, maar waakzaamheid blijft geboden. Vorig jaar werden namelijk nog steeds maar liefst 3.770 ongevallen met letsel geregistreerd waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was, met een gemiddeld alcoholpromillage van 1,6% bij de betrokken bestuurders.

De slogan van de nieuwe campagne, “BOB is overal”, herinnert eraan dat iedereen kan bijdragen aan de verkeersveiligheid. De affiches van de campagne zijn te zien in Belgische stadscentra en op sociale media. Er zijn tal van oplossingen om veilig thuis te komen: een taxi nemen, het openbaar vervoer gebruiken, een BOB-bestuurder aanwijzen voordat je van huis vertrekt, de hele avond alcoholvrije dranken drinken. Laten we in deze feestelijke periode meer dan ooit de BOB-reflex hebben!

Naar het volledige artikel: BOB viert 30ste verjaardag met gouden sleutelhangers

Ander recent nieuws